Klimakompensert - slik fungerer det:
Alle bedrifter forårsaker utslipp av klimagasser. Noen av disse utslippene kan vi redusere, men ikke alle. For å nå netto null må vi kompensere for utslipp vi ikke klarer å redusere.
Bedrifter kan, gjennom KAPO eller på andre måter, beregne sitt klimautslipp. Basert på beregnet utslipp kan dere få et uforpliktende tilbud på kompensasjon fra KAPO.
Internasjonale sertifiseringer og KAPOs prosjektkriterier garanterer at tilsvarende mengde klimagasser dere slipper ut blir tatt opp gjennom planting og bevaring av skog.
Kompensasjonen dokumenteres ved sletting av kreditter (kvoter), som sørger for full gjennomsiktighet og sporbarhet. Alle bedrifter som kompenserer blir sertifisert som "klimakompensert virksomhet" gjennom KAPO.
Klimakompensert virksomhet
Ved å kompensere gjennom Kapo blir dere sertifisert "Klimakompensert virksomhet".
Som bevis for dette får dere et sertifikat, både fysisk og digitalt. Sertifikatet kan brukes til markedsføring, profilering og annet.

Det er noen overordnede regler som må følges for at vi skal kunne si at et klimaprosjekt er bra:
- Reelt. Det må finnes bevis for prosjektet faktisk reduserer utslipp i de mengdene det lover.
- Addisjonalitet. I dette tilfellet betyr addisjonalitet at prosjektet må redusere utslipp som ikke hadde blitt redusert dersom prosjektet ikke eksisterte. F.eks. vil et vindkraftverk som tjener penger på strømmen det genererer ikke bli stanset, selv om pengene fra klimakvoter stoppet.
- Målbart. Utslippsreduksjonen prosjektet bidrar til må være målbar for at det beregnes hvor mye utslipp som faktisk reduseres.
- Varig. Prosjektet må garantere for at utslippene som kuttes sannsynligvis er permanente, slik at effekten ikke nulles ut på sikt.
- Verifiserbart. Tredjepartsaktører må kunne verifisere utslippskuttene gjennom prosjektets levetid.
- Lekasje. Prosjektet kan ikke ha lekasjer. Dette betyr at prosjektet ved å redusere utslipp ikke fører til økt utslipp andre steder.
KAPO er meget nøye i utvelgelsen av hvilke klimaprosjekter vi støtter.
Først og fremst er det en del prosjekter vi unngår helt, som blant annet vind- og vannkraftverk. Slike prosjekter er ofte omdiskuterte, da de gjerne genererer sine egne inntekter og ofte ikke er avhengige av tilskudd.
Både vind- og vannkraft kan også i noen tilfeller ha store negative betydinger for sine omgivelser, både naturen og menneskene som bor i nærheten.
KAPO velger også kun prosjekter som er godkjent av de ledende standardene innenfor klimakompensasjon. Dette er blant annet Gold Standard og VCS. Disse prosjektene oppfyller de strengeste krav til reduksjon av Co2 som finnes, og du kan være sikker på at pengene faktisk går til tiltak som er effektive og fungerer som lovet.
Disse standardene har også offentlige registre, som sikrer at alle kvoter kun blir solgt èn gang, og slettes etterhvert som de selges.
Vi samarbeider med ledende prosjektutviklere, som har prosjekter godkjent av de beste standardene over hele verden.
Du kan lese mer om klimaprosjektene Kapo støtter her.
Alle bedrifter som kompenserer for sitt utslipp gjennom Kapo får et klimasertifikat, som bekrefter at virksomheten er klimakompensert.
Bedriften får både et fysisk sertifikat til utstilling i sine lokaler, og en digitalt sertifikat under kapo.no. I tillegg får man tilgang til å benytte vår "klimakompensert bedrift" logo i sin markedsføring, eposter og på sine nettsider.
Fordeler med å bli klimakompensert bedrift
Det stilles stadig flere og strengere krav til bedrifter om bærekraft.
Ved å gjøre din bedrift klimakompensert viser du at dere bryr dere om miljø og klima!
Konkurransefortrinn
Det stilles stadig tøffere krav til klima- og miljøengasjement i næringslivet.
Å vise at man tar klimaet på alvor kan bidra til å vinne et anbud, eller det kan med hell benyttes i deres markedsføring.
Alle bedrifter har et ansvar for miljøet, og ved å redusere egne utslipp samt kompensere for det man ikke kan redusere sørger man for å møte de kravene som stilles i markedet.
Ansatte
Fornøyde ansatte er livssviktig for en hver bedrift.
Ansatte identifiserer seg med bedriften de jobber i, og ønsker at denne skal gjenspeile deres interesser.
Bedrifter som tar klima- og miljø på alvor kan derfor oppleve å få mer fornøyde ansatte, som blir lenger i bedriften og er mer stolt av arbeidsplassen sin.
Omgivelser
Klima- og miljø er viktig for hele samfunnet rundt oss.
Kunder, ansatte, leverandører, myndigheter og andre vi samarbeider med stiller stadig strengere krav og forventninger til bedrifter om å ta sin del av ansvaret.
En hver bedrift er avhengig av et godt forhold til sine omgivelser, og ved å kunne vise til at man tar klima på alvor kan man bidra til dette.
Fremtidsrettet
At bedrifter tar ansvar for miljø og klima er viktig i dag, men det vil bli enda viktigere i fremtiden.
Myndighetene stiller stadig strengere krav, samtidig som andre aktører på markedet legger mer vekt på klima- og miljøhensyn for hvert år som går.
Å drive en bedrift i fremtiden vil nok i de aller fleste tilfeller kreve at man gjør mer for miljøet enn det som kreves i dag.